Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Kassera datorer?

Posta här om du har problem med eller vill tipsa om hårdvara t.ex. hårddiskar eller grafikkort. Även andra hårdvarurelaterade diskussioner är välkomna.

Kassera datorer?

Inläggav Pippi... » sön 25 jul 2010, 02.12

Jag hittade ingen bra forumdel för att posta denna fråga.... men ligger den tokigt så kanske någon kan flytta den :emb:

Jo, jag har 3 gamla datorer som har stått och skräpat länge nu och har rensat förrådet....

1-Det är en dator som är inköpt 1994 och den fungerar men är ju inte så "hot" om man så säger :roll: kommer inte ens ihåg vad det är för operativsystem och att ansluta till Internet är ju inte att tänka på....

2-Den andra datorn är från 1998 och den tog åskan rakt av en gång 2002 och det är Windows 98 på denna och går ej att starta.

3-Den tredje är från 2002 och med Windows XP, men för snart 2 år sedan så pajade hela grafiken och till slut blev det svart.

Mina frågor nu är om det är lönt att plocka några delar från någon av dessa? Om man ska kassera datorer och skicka dom på tippen..... är det något man bör tänka på? Någon som vet vad som händer med datorer som hamnar på tippen? Är det någon som tar hand om dom och fixar till/återvinner eller sorteras alla delar som skrot/förstörs?

Det känns så trist att slänga bara..... men det är väl kanske bara att acceptera fakta :cry:
Användarvisningsbild
Pippi...

Re: Kassera datorer?

Inläggav vulfgar » sön 25 jul 2010, 14.15

Dom 2 äldsta är väl inte mycket att spara på, men ev kan den nyaste vara helt ok. Vår mest använda dator är från samma tid men har under åren fått nya delar så egentligen är det väl iten så mycket som är kvar i original. :P

När det gäller den nyare så kan det ju vara värt att testa med ett nytt grafikkort, ett av enklaste sort ev begangnat. Om xp känns segt så finns det andra, mer resurssnåla operativsystem (jag kommer gärna med lite tips) att slänga in och datorn kan tjäna som surfdator.
På Internet vet ingen att du är en hund
http://www.ubuntu-se.org
Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat
http://www.secretsergeants.com
Användarvisningsbild
vulfgar
Seniormedlem & Linuxvän

Inläggav Pippi... » sön 25 jul 2010, 17.30

vulfgar skrev:Dom 2 äldsta är väl inte mycket att spara på, men ev kan den nyaste vara helt ok. Vår mest använda dator är från samma tid men har under åren fått nya delar så egentligen är det väl iten så mycket som är kvar i original. :P

När det gäller den nyare så kan det ju vara värt att testa med ett nytt grafikkort, ett av enklaste sort ev begangnat. Om xp känns segt så finns det andra, mer resurssnåla operativsystem (jag kommer gärna med lite tips) att slänga in och datorn kan tjäna som surfdator.

Tack snälla!! :hug:
Jag ställer tillbaks den nyare i garderoben ett tag då, och ska kolla när jag får lust och ork att se om det går att göra något åt den!
Användarvisningsbild
Pippi...

Inläggav Hansen » mån 26 jul 2010, 18.54

Håller med vulfgar. Den nyaste datorn kan du säkert ha glädje av, eller någon du känner. Att sälja den är nog inte så lönt.
Hansen
Super admin.

Inläggav Pippi... » sön 01 aug 2010, 15.04

Okej.... ställer tillbaks i garderoben ett tag då :blue:
Användarvisningsbild
Pippi...

Återgå till Hårdvara