Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Datorn hänger sig efter uppstart

Posta här om du har problem med eller vill tipsa om hårdvara t.ex. hårddiskar eller grafikkort. Även andra hårdvarurelaterade diskussioner är välkomna.

Datorn hänger sig efter uppstart

Inläggav Oscar » mån 24 apr 2006, 18.10

Hej,

Nu har jag ett problem igen! :x
Datorn hänger sig ibland efter uppstarten, ungefär innan nästan alla program har laddat klar. Jag kan röra musen när den har hakat sig, men jag kan inte trycka på något, och efter en stunds tryckande piper datorn till och datorn låser sig totalt.
Detta händer ganska ofta när jag startar datorn.

Detta börgade hända efter jag diskdefragmenterade datorn för första gången, men jag är inte hellt säker på om det var just det som gjorde att datorn börgade hänga sig.

Det käns inte så bra att datorn börgar krongla såhär alvarligt bara efter 4 månader, men jag antar att alla datorer är långt från perfekta...

En annan sak som hände efter jag diskdefragmenterade datorn är att en F-secure ruta som kommer fram vid uppstarten av datorn kommer upp längst upp i vänstra hörnet istället för i mitten, och själva rutan har blivit lite konstig. Jag vet inte om det kan ha något med problemet att göra, men det var lika bra att nämna det.

Sen har jag en annan fråga, fast den är lite "off-topic" men det käns att den är för liten för en egen tråd:
Vart kan jag se vliken uppdatering jag har på mitt modekort? För jag tror nämligen att det är dags att uppdatera mitt ASUS A8V-E SE. Jag hittade uppdateringarna på den klistrade tråden, men jag vill vara säker så att jag inte "nerdaterar" kortet.

Tack för all hjälp!
Oscar

Inläggav Hansen » tis 25 apr 2006, 08.01

Har inte så jättemycket tid men kan kommentera din fråga lite kort. ;)
1. Vad händer i felsäkert läge? Samma problem?
2. Har du testat att felsöka dina diskar?
3. Kolla även hur varm datorn är (kan ses i t.ex. BIOS)
Hansen
Super admin.

Inläggav Hanne » tis 25 apr 2006, 10.23

Hej!

Hinner inte skriva så mycket just nu, men jag har också haft problem vid uppstart tidigare.

Ofta brukar sånt bero på att BIOS och/eller drivrutiner behöver uppdateras. Kolla vilken version av BIOS du har, om det finns en senare. Brukar man se om trycker på F2 strax efter start, tror jag.

Ett bra program som är gratis för personligt bruk är Everest Home Editon. Där kan man se vilken hårdvara som finns i datorn, BiOS-version, temperatur mm.
Användarvisningsbild
Hanne
Seniormedlem

Inläggav Hansen » tis 25 apr 2006, 13.59

Hej Hanne!
Bra att du nämnde Everest, är ett jättebra program. :thumbsup:
Tyvärr utvecklas det inte mer utan kostar, dock men du kan ladda ner den senaste gratisversionen här:
http://jonathanhansen.com/annat/filer/e ... ome220.exe
Hansen
Super admin.

Inläggav Oscar » tis 25 apr 2006, 17.21

Laddade ner EVEREST, fast jag förstod inte så mycket. Jag Kunde se vilken verson jag hade av nästan alla saker, men det stod inte om jag behövde uppdatera något.
Är BIOS ungefär som drivrutiner föresten?

Har inte så jättemycket tid men kan kommentera din fråga lite kort. Wink
1. Vad händer i felsäkert läge? Samma problem?
2. Har du testat att felsöka dina diskar?
3. Kolla även hur varm datorn är (kan ses i t.ex. BIOS)

1. Nej, jag har inte testat det, men det skulle nog ta en ganska lång tid om jag skulle behöva starta om datorn flera gånger i felsäkert läge bara för att see om den inte hakar sig.

2. Nej, hur gör jag det?

3. Den är runt 37C när jag inte gör något ansträngande (som att surfa runt på internet eller liknande). Men ett riktit krävande spel kan få den ända upp till 52C.
Sen förstod jag inte vart jag kunde se temperaturen i EVEREST, det ända jag kunde se var temperaturstats som var på säker. Sifrorna här fick jag från mitt HIS iTurbo (en beta version av ett program jag fick med grafikkortet).

EDIT: Hmm, hittade en ny BIOS till mitt moderkort på den klistrade tråden, men jag förstår inte hur jag instalerar den, fick med en wordpad där det stod vad den gjorde, en VCL fil (kan bero på att jag har ställt in att vissa filer ska vara det) och en exe fil, jag testade exe filen såkalrt men när jag trykte på den så kom bara en MSdos ruta fram i någon sekund, sedan hände det något jätte snabbt och sen försvan den.
Oscar

Inläggav Malou » tis 25 apr 2006, 19.19

Hej Oscar :)

Sen förstod jag inte vart jag kunde se temperaturen i EVEREST,

Öppna Everest => klicka på + tecknet framför Dator (i det vänstra fönstret) => klicka på "Sensor"(som du ser i trädstrukturen under Dator i det vänstra fönstret) => I det högra fönstret skall du nu kunna se de temperaturer du eventuellt har då det gäller Moderkort m.m.
Lägger med en Screen bild på hur det kan se ut.
Bild

MVH/Malou
Malou

Inläggav Hansen » tis 25 apr 2006, 21.11

Oscar skrev:2. Nej, hur gör jag det?

Hej!
Gör så här:
Den här datorn > Högerklicka på C:-disken > Egenskaper > Fliken Verktyg > Under Felkontroll välj Kontrollera nu...
Bocka i båda alternativen och starta om datorn. Det kan ta lite tid att felsöka den.

Lycka till!
Hansen
Super admin.

Inläggav Hanne » tis 25 apr 2006, 21.43

Hansen skrev:Hej Hanne!
Bra att du nämnde Everest, är ett jättebra program. :thumbsup:
Tyvärr utvecklas det inte mer utan kostar, dock men du kan ladda ner den senaste gratisversionen här:
http://jonathanhansen.com/annat/filer/e ... ome220.exe

Hej Hansen! :)

Ja, det är ett jättebra program. Synd att freeware-versionen inte utvecklas längre, men det betyder väl mest att man inte kan jämföra den egna datorns prestanda med andra, nyare datorer. Om jag fattat saken rätt.
Användarvisningsbild
Hanne
Seniormedlem

Inläggav Oscar » ons 26 apr 2006, 17.34

Jag har felsökt disk C nu, när den var klar fick jag ett medelande där det stod att datorn hade återställts från ett alvarligt fel eller något liknande, så jag antar att det var bra att jag felsökte den. Jag får se om det fungerar bätre nu. Föresten, skulle jag göra det med E också? Jag tror inte det kommer göra någon skillnad för jag lägger endast all musik/spel/filmer och allt annat kul med en dator där, och alla andra viktiga filer är i C.

Jag har även kollat temperaturen i EVEREST nu, och jag hade runt denna temperatur när jag inte gjorde något mer ansträngande än att surfa på internet (och ha igång EVEREST såklart):

Moderkort: Runt 40C
CPU: Runt 40C
GPU: Runt 38C
GPU omgivning: Runt 42C
Maxtor: 6L080M0: Runt 30C
Maxtor: 6L300S0: Runt 32C

Och vad säger ni om BIOS uppdateringen jag förklarade om? Instalerade jag den verkligen? Vad jag än gjorde så hjälpte det inte, men jag hoppas verkligen att diskfelsökningen fixade allt.
Oscar

Inläggav Hanne » ons 26 apr 2006, 20.27

Hej Oscar!

Det kanske har löst sig nu.

BIOS har man tidigare installerat från en diskett. Men numera, när många datorer saknar diskettstation, brukar man göra på annat sätt. Har du ingen support du kan fråga?

Kommer du ihåg vilken BIOS-version du hade när du kollade i Everest första gången? Om du har lyckats uppdatera BIOS borde du se att det är en senare version.

Om du inte installerat någon ny BIOS tycker jag att du ska vänta ett tag. Det är kanske ok nu, som sagt.
Användarvisningsbild
Hanne
Seniormedlem

Inläggav Hansen » ons 26 apr 2006, 21.19

Hej igen Oscar! :)
Japp, vi kan alltid hoppas att det fixade sig. Felsök gärna de andra diskarna också, kan finnas några småsaker som kan rättas även om det är viktigast att C: funkar bra. Ett tips är att regelbundet felsöka C:-disken.

Ang. temperaturerna så är de okej, närmar de sig 60, 70 grader så bör man fixa till det. Bra kylning är viktigt.

Återkom gärna med rapport. ;)
Hansen
Super admin.

Inläggav Oscar » tor 27 apr 2006, 15.59

På dom senaste 2 uppstartarna har ingenting hänt, men det kan mycket väll vara så att felet kvarstår...

Föresten så updaterade jag aldrig BIOS, för det står att det är version 1010 och EVEREST säger att jag har version 1002 fortfarande.
Oscar

Inläggav Hansen » tor 27 apr 2006, 21.04

Hej Oscar!
Kanske en dum fråga men följde du instruktionerna i textfilen till punkt och pricka eller körde du bara .exe-filen?
Hansen
Super admin.

Inläggav Oscar » fre 28 apr 2006, 17.21

detta ver det enda som stod:

A8V-E SE BIOS 1010

1. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com.tw/cpusupport/cpusupport.aspx

1. ¤ä´©·sCPU, ½Ð°Ñ¦Ò¥»¤½¥qºô¯¸: http://www.asus.com.tw/support/cpusuppo ... pport.aspx

och ja, jag har kollat på länken och där hittade jag inget som hjälpte.
Oscar

Inläggav Hansen » lör 29 apr 2006, 21.39

Hej Oscar!
Titta under punkt 2.1.2 i denna fil:
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/soc ... v-e_se.pdf

Där hittar du information för hur du uppdaterar ditt BIOS.

Lycka till! Berätta gärna hur det går. ;)
Hansen
Super admin.

Nästa

Återgå till Hårdvara