Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

En forumfråga...

Här kan du resonera om webbdesign och -utveckling, men också forumsystemet phpBB. Det kan t.ex. innebära tips, frågor och diskussioner.

En forumfråga...

Inläggav Pippi... » mån 10 maj 2010, 18.55

Jag skulle vilja veta vad det kan bero på att ett forum är segt och hur man kommer tillrätta med det? Ligger problemet på användarnivå.... d v s vilket bredband man har, om man själv ev har virusangrepp, eller andra saker som kan påverka förmågan att läsa och skriva på ett speciellt forum men inte på andra forum?

Om ett forum har en massa bot-skript eller vad det heter, är det en säkerhetsrisk för forumet och för användarna?
Användarvisningsbild
Pippi...

Re: En forumfråga...

Inläggav Hansen » mån 10 maj 2010, 19.54

Hej!
Det kan bero många olika saker. Det kan t.ex. bero på att din Internetanslutning är dålig, men även på webbhotellet/servrarna. De kan vara överbelastade, databasen kan vara icke-optimerad o.s.v. Så något klart svar finns inte. Har du upplevt dessa forum som segt?
Hansen
Super admin.

Inläggav Pippi... » mån 10 maj 2010, 20.20

Tack för svar!
Nej det är inte detta forum jag pratar om.

Det är ett helt annat forum där man påstår att segheten beror på användarnas dator/internetuppkoppling, men när jag sen går in på andra forum så har jag inga som helst problem med seghet.
Det är dock flera på det forumet som påtalar just seghet som ett problem, medan andra hävdar att dom aaaaaaldrig har problem. Men det kan ju bero på vilka tider man är inne också... för det är ju inte hela tiden. Dessutom har man problem med PM-funktionen. Det forumet är nyligen uppgraderat och har stora problem med tillsynen och man lovade att en dataexpert skulle se över problemet men inget händer.... så jag har svårt att tro att det är min uppkoppling och "skräp i datorn" som någon ville få det till.
Användarvisningsbild
Pippi...

Inläggav Hansen » mån 10 maj 2010, 20.40

Hej igen!
Hmmm, det kan vara lite klurigt att svara på. Andra faktorer som kan spela roll är var servern rent fysiskt är placerad och vilken Internetoperatör de har. Även webbläsaren kan påverka. Men upplever du inga problem med andra sajter samtidigt som sajten du pratar om är seg, skulle jag tro att det är hos dem problemet ligger. Så jag har också svårt att tro att det är något du kan rätta till. Din dator funkar säkert som den skall. ;)
Hansen
Super admin.

Inläggav Pippi... » mån 10 maj 2010, 23.53

Ja, tack för det svaret!
Min dator verkar fungera bra förutom de fläktproblem jag har mellan varven.... fast skriver man något sådant så börjar det väl krångla...nej nu ska jag vara positiv!! :blue:
Användarvisningsbild
Pippi...

Inläggav Lillen » tor 13 maj 2010, 18.02

Finns det många bilder/foton som är stora så kan det gå segt om man inte har en hyfsad hastighet på nätet,
t.ex om man bara har ett telefonmodem och man går till en sida som har foton som inte är förminskade
för att vara på webben så går det ootroligt segt, menas den som är uppkopplad med ett bredband på 8/1 kanske inte
märker något alls osv. Det är det totala antalet bilder/foton som räknas på den tråd man går till som överförs.
Lillen

Inläggav Pippi... » tor 13 maj 2010, 23.53

Ja, det kan man ju märka på olika ställen där stora bilder ligger, att det tar tid att ladda! Jag har ju ADSL Telia och inte någon direkt snabb hastighet men heller inte sämsta....
Men det här forumet är i princip "bildfritt" frånsett några små avatarbilder och så är det perioder under dygnet när det går segt, och särskilt när man ser att det är Google bot, och div andra botar som snurrar på forumet.... men forumadmin och master där skiter ju i mina påpekanden och svarar inte ens!! :cry:
Användarvisningsbild
Pippi...

Inläggav Hansen » fre 14 maj 2010, 09.17

Hej igen pippi!
Vet du om servern ligger i t.ex. USA. Om den gör det kan det var förklaringen, då trafiken över Atlanten ibland kan vara väldigt hög. Därför det är en fördel att rent fysiskt ha sin hemsida i Sverige.
Hansen
Super admin.

Återgå till Webbdesign, phpBB och publicering på Internet