Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Var och hur hittar jag mappen ....\cookies\low\

Här läggs de trådar gällande systemrensningar m.m., som är lösta eller som inte har besökts av trådskaparen. Även äldre instruktionsinlägg läggs här. OBS! I den här forumdelen går det inte att posta inlägg. Det går enbart att läsa trådarna.

Var och hur hittar jag mappen ....\cookies\low\

Inläggav sicky » tor 10 mar 2011, 22.15

När jag gör en sökning med programmet SUPERAAntiSpyware upptäcker det alltid ett antal tracking cookies (skadlig mjukvara) som programmet sedan tar bort. Alla ligger i samma mapp:

C:\Users\Användare\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\low\användare@....

Då sökningarna tar tid tänkte jag lägga upp mappen"low" som genväg på skrivbordet. För att tömma behöver jag då bara "öppna - markera alla - ta bort". Problemet är att jag inte hittar mappen "low". Har varit in på "mappalternativ" och bockat i "visa dolda filer och mappar". Kommer till mappen Windows. I den mappen har jag ingen mapp som heter "Cookies". Jag har nio mappar (IECompatCache - Network Shortcuts - Printer Shortcuts - SendTo - Start-meny - Templates - Themes - Tidigare). Mappen IECC har en undermapp som heter "low". Det kan inte vara den. Den är alltid tom. Var och hur hittar jag den rätta mappen .....\Cookies\low\användare@....??

OS: Windows 7 och Vista. Har två datorer. Samma på båda.
sicky

Re: Var och hur hittar jag mappen ....\cookies\low\

Inläggav laston » fre 11 mar 2011, 06.46

Hej! Tracking Cookies är inte skadliga för din dator så varför lägga energi på det?
Har du CCleaner så städa med den istället för att skaffa en massa genvägar på skrivbordet
http://www.piriform.com/ccleaner/builds

Mvh laston
laston

Inläggav sicky » fre 11 mar 2011, 19.15

Hej laston och tack för ditt svar!

Du skriver: "Tracking cookies är inte skadliga för din dator". Det är kanske inte för att de är skadliga för min dator jag vill kunna ta bort "Adware.Tracking Cookies" (ATC). Det är mera en fråga om intigritet.

Du skriver om CCleaner (CCl). Jag har och använder CCl. Problemet är bara att CCl inte hittar ATC. Åtminstone inte hos mig. Jag har rutan "kakor" ibockad. Jag har testat. Först kört CCl och sedan direkt SUPERAAntiSpyware (SAS). Alltid samma sak. SAS hittar ett antal ATC.

Så här skriver SAS om ATC: Adware.Tracing Cookies are used by many types of sites to determine where you have surfed, which pages you visited, and what ads you have been shown
Dom skriver också: Cookies by themselves are not harmful as they are simple text files or text representations of data.

Så här skriver SAS efter att ha hittat ATC: Ditt system är infekterat med skadlig mjukvara.
Efter att man tagit bort får man upp meddelandet att datorn måste startas om för att bli fri från skadlig mjukvara. Har aldrig fått uppmaningaen att starta om efter att ha städat med CCl.

Det är säkert individuellt men jag tycker inte om att jag alltid skall ha 10 - 15 ATC på min dator som skickar uppgifter (någonstans) om vilka webbsidor jag besöker. Här kan du få se några exempel på de ATC som vidarebefordrar uppgifter om hur jag använder min dator. Jag har ingen aning om vilka det är men ett vet jag i alla fall säkert och det är att det skall dom inte bry sig om!

...@content.yieldmanager.txt
...@apmedf.txt
...@cdn5.specificclick.txt
...@zedo.txt
...@imrworldwide.txt
...@adsby.webtraffic.txt
...@adviva.txt
m.fl
m.fl

Det finns en annan längre sökväg till mappen "Low". Jag hittar inte fram till "Low den vägen heller.
C:\System Recovery files\C\Users\Användare\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies\Low\.....användare@...
Får ibland känslan av att dom lägger skräpet i en mapp som man måste vara dataexpert för att hitta. Och det är inte jag!

Det jag vill kunna göra är att så enkelt och snabbt som möjligt få bort mina ATC. Behöver kanske inte ske varje dag men någon gång då och då. Kunde man ta bort ATC med CCl vore det ingen konst. Den sökningen tar bara några sekunder. Att söka med SAS tar betydligt längre tid. Finns även andra program som hittar ATC. Ad-Aware är ett. Skulle kanske gå att lösa om man går in på Verktyg - Internetalternativ - Säkerhet. Tycker det vore enklare om man kunde hitta mappen "Low". Då kunde man även snabbt kunna se vilka sidor som lägger in ATC. Tror våra kvällstidningar gör det. Aftonbladet vill se om jag även besöker Expressen och tvärtom.

Jag kan som sagt inte så mycket om detta men just nu känns det som att det enklaste (och snabbaste!) vore att kunna gå direkt in i mappen och ta bort. Kanske har jag fel?

Just nu är det inte bara jag som vet att jag besöker Svenska antispywareforum. Det var några dagar sedan jag städade upp med SAS.

Med vänlig hälsning
Sicky
sicky

Inläggav laston » fre 11 mar 2011, 19.42

Hej!Ok jag fattar hur du menar för jag är själv lite nojig om allt som kan spåras o har därför en Hosts fil som spärrar en del och några tillägg i Firefoxen som även dom blockar Tracking cookies :wink:
Tex denna: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... erprivacy/
Vilken webläsare använder du?
Här kanske du kan läsa lite o få hjälp med instälningar o dyl:
http://www.mvps.org/winhelp2002/cookies.htm

Mvh laston
laston

Inläggav sicky » fre 11 mar 2011, 20.48

Hej och tack för svar!
Jag använder IE 8.0
Skall kolla din länk!

Hälsninar/Sicky
sicky

Inläggav laston » fre 11 mar 2011, 22.26

Ok :)
laston

Inläggav sicky » lör 12 mar 2011, 00.17

Hej igen!!

Tack för en fantastiskt bra länk!!!
Fick där svar på alla mina frågor!!!
Bl.a hur man hittar mappen jag sökte. "Windows\Cookies\Low\..."

"However if you attempt to view your Cookies thru IE, you are only presented with the Cookies that exist in the "\Cookies" folder and not the "\Cookies\Low" location...go figure.."
Därefter en mycket bra beskrivning av hur man hittar "\Windows\Cookies\Low". På sidan fanns även mycket mycket annat läsvärt och "lärvärt", programtips m.m.

Intressant att läsa:
"McAfee description of "Tracking Cookie" - "These cookies may be used to track personal settings, identification data, as well as behavioral and usage details"
Sådant s..t vill man inte ha på datorn!!!!
Vet nu hur man gör för att slippa!!!

Du ska ha ett stort tack!!
Med vänliga hälsningar
Sicky
sicky

Inläggav laston » lör 12 mar 2011, 07.24

Hej! Härligt att du fick den info som du ville ha :)

Mvh laston
laston

Återgå till Lösta och gamla problem/arkiv