Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Comhem(F-Secure)

Här kan du posta om du har frågor som inte passar in under rubrikerna ovan. Det kan t.ex. vara om brandväggar, antivirusprogram eller om vilket program man skall välja. Inga loggar skall postas här.

Comhem(F-Secure)

Inläggav petrow58 » sön 09 dec 2007, 19.52

I fredags,så när jag startade datorn så fick upp en ruta från F-secure/genom comhem...om en uppgradering(tog någon timme,att slutföra) (automatiskt).Och nu så har man helt plötsligt spywareprog(anti) i hela säkerhets paketet,utan kostnad(men kan då fråga sej hur bra det programet är !!?? och nu frågar även programet efter om jag känner till och godkänner instalationer och programkörningar,t.e.x spywareblaster,när jag skulle köra uppdateringsfiler.Det låter ju bra det hela ;) Jag ville bara ropa till om det,någon annan har kanske åxå comhem,s f-secure paket.och kanske det finns någon länk om deras satsning på paket uppgraderingen!!! Ha de bra och tack för mej :wink: MVH:Petrow58
trygg medlem ;)
petrow58
Premium-medlem

Re: Comhem(F-Secure)

Inläggav Malou » mån 10 dec 2007, 12.40

Hej petrow58!

Jag har Comhem som min Internetleverantör men har inte deras säkerhetspaket.
Troligen så är det F-Secure Internet Security 2007 eller 2008 du har fått uppgradering till. Står tyvärr ingenting på deras hemsida vilken version de tillhandahåller sina kunder. Men det är bara till att kontakta Comhems support och höra med dem vilken version det är du har fått uppgraderat till.
Kundservice
Kundservice dygnet runt - på dina villkor!
http://www.comhem.se/portal/comhem/kundservice_start

Säkerhetspaket
Surfa säkert med Com Hem
http://www.comhem.se/portal/comhem/bred ... lstjanster

F-Secure Internet Security 2008
http://www.f-secure.se/home_user/antivirus.html
http://www.f-secure.se/home_user/produc ... s2008.html

MVH/Malou
Malou

Inläggav petrow58 » mån 10 dec 2007, 13.28

Okey Tack så mycket ändå...Ha de bra Malou..MVH:Peter :wink:
trygg medlem ;)
petrow58
Premium-medlem

Inläggav Erling » tis 11 dec 2007, 09.59

F-Secure har uppdaterat sin "antivirus- och säkerhetsskola" med version 2008. Kanske hittar du någon ny info där. Länken till onlineutbildningen finns under just forumkategorin Länkar.

viewtopic.php?f=19&t=2071

Hälsningar
Erling
Gå inte alltid dit vägen bär. Gå ibland din egen väg och lämna spår!
Användarvisningsbild
Erling
Premium-medlem

Inläggav petrow58 » tis 11 dec 2007, 13.21

Tack för länken Erling ;) Det stod att iaf på f-secure sidan att dom har ett köpe paket me just anti-spy ingår,så då gäller det åxå comhem/f-secure,säkerligen.Men har även skickat mail till comhem ,när dom nu svarar :P Ha de gött /petrow58
trygg medlem ;)
petrow58
Premium-medlem

Inläggav Cicci » tis 11 dec 2007, 15.10

petrow58 skrev:Det stod att iaf på f-secure sidan att dom har ett köpe paket me just anti-spy ingår,så då gäller det åxå comhem/f-secure,säkerligen.Men har även skickat mail till comhem ,när dom nu svarar :P Ha de gött /petrow58

Hej petrow58/Peter,

Jag är också kund hos Comhem och har detta s k skyddspaket. Fick idag den här nya uppdateringen (build 7.03) och fann inget om 2008. Förmodar att det bara gäller vid förnyelse av prenumerationen hos Comhem och i mitt fall först i Maj månad.
Antispyware ... Ja suck, samma gamla Lavasofts Ad-aware vilket inte fanns i föregånde version. Sååå, det bäddar för lite f/p utslag skulle man gissa sig till... :roll:

// Cicci
Cicci

Inläggav petrow58 » tis 11 dec 2007, 18.21

Bra en till som fått det ;) Och jag har inte tidigare haft något antispy,genom comhem Hmmmm!!!!! Inget alls mer än virusskydd o brandvägg...Men konsigt att ett så stort "företag" skulle använda lavasoft,s ad aware ,tycker man . Jag har skickat mail till dom ,och frågat om dom kan ge mej lite info om deras uppgradering(skicka igår) har inte fått något svar ännu .Men de e lugnt jag använder avg-antispy som verkar förnuftigt...Men deras virus skydd verkar OKEY iaf och även brandväggen,som inte släppt in något på snart 3 år :blue: Tack för du svara iaf Ha de gött /Hälsningar petrow58
trygg medlem ;)
petrow58
Premium-medlem

Inläggav plun » tis 11 dec 2007, 21.35

petrow58 skrev:Men konsigt att ett så stort "företag" skulle använda lavasoft,s ad aware ,tycker man . Jag har skickat mail till dom ,och frågat om dom kan ge mej lite info om deras uppgradering(skicka igår) har inte fått något svar ännu .Men de e lugnt jag använder avg-antispy som verkar förnuftigt...Men deras virus skydd verkar OKEY iaf och även brandväggen,som inte släppt in något på snart 3 år :blue: Tack för du svara iaf Ha de gött /Hälsningar petrow58

Jo... ingen smygreklam för F-Secure men de köper då mycket riktigt definitioner av ad/spyware från Adaware och
det spelar ingen roll när definitionerna placeras i F-Sceures paket.

De allra flesta ad/spyware är ganska harmlösa, på en skala 1-10 så ligger de flesta på 4-5... :)
Mer irriterande än skadliga. :P

F-Secure kör med 5 motorer/scannrar, 4 för normal skanning plus Blacklight/Rootkit scannern.... :)

F-Secure hamnar då alltid bland en handfull som plockar 98 >100 % av det som är skadligt.
F-Secure, Symantec, Kaspersky, samt 2 tyska bolag ligger alltid i topp. EDIT glömde NOD

Gratisskydden ligger på 90 > 95 %

Sen i slutändan så handlar det om vad man klickar på..... :emb: Det absolut bästa skyddet sitter i "knoppen"
hos en användare.... :roll:

EDIT
För den som vill botanisera i det tyngsta testet som körs.... http://www.av-comparatives.org/
Användarvisningsbild
plun

Inläggav petrow58 » ons 12 dec 2007, 00.38

Tack iaf för den info som du gav....Alltid något att jämföra me på länken ;)
trygg medlem ;)
petrow58
Premium-medlem

Inläggav plun » ons 12 dec 2007, 16.25

petrow58 skrev:Tack iaf för den info som du gav....Alltid något att jämföra me på länken ;)

Jo länken var ganska lustig när jag kollade sista testet.... :D

Just F-Secure hade en dålig dag men det är ett retro perspective/pro active test som körs
med en ihopsamlad lite udda hopkok av skadlig kod som man hittat i nån soptunna i världen..... :P

Kollar man däremot Online testen med "sånt som är på tapeten i det vilda" så har F-Secure toppresultat.

Hursomhelst är det viktigt att man inser skillnaden mellan olika malware.

En 10 poängare är då tex Haxdoor som användes mot Nordea kunder..

http://www.f-secure.com/v-descs/haxdoor_ki.shtml

:)
Användarvisningsbild
plun

Inläggav Cicci » lör 29 dec 2007, 01.53

Det är sena timmen....men jag måste få ta upp mitt lilla ärende. :yawn:

Jag har ett lite helsike med att få fram info/hjälpfiler från den nyare versionen av F-Secure som man nyligen fått uppgraderat till version 7.03. (Comhem's säk-paket)
Så fort jag klickar på startknappen HJÄLP så är det detta man stöter på (se bild)

bild_1.jpg

I vilket program öppnas det i för att man ska kunna läsa? Jag har ingen Word och inget office-program överhuvudtaget. Jag har endast Adobe Reader 7 och undrar förstås om det är version 8:a som gäller för att man ska ha möjlighet att läsa hjälpfilerna?
Vet heller inte hur jag ska hitta inifrån F-Secures egna sida och ladda ner... jag är ju inte kund hos F-Sec. :roll:

/ Cicci
Cicci

Inläggav Malou » lör 29 dec 2007, 02.08

Hej Cicci!

Titta om du kan använda onlinehjälpen
http://tinyurl.com/3y8a9u

MVH/Malou
Malou

Inläggav Cicci » lör 29 dec 2007, 02.45

Malou skrev:Hej Cicci!

Titta om du kan använda onlinehjälpen
http://tinyurl.com/3y8a9u

MVH/Malou

Hej, och stort TACK för din utomordentliga snabba insats Malou! :hug:
Jag har inte ens hittat något sådant på AV-programmet d v s ON-line hjälp. Det enda som som syns vid start av programmet är det som är rödmarkerat. (klicka för förstoring)
bild_2.jpg

Fick dagarna innan julafton ovälkommet försök... som lyckligtvis stoppades. Skannade och kollade och inget otrevligt att rapportera förstås men känner fortfarande obehag efter detta då jag inte är helt säker eller på det klara om jag verkligen konfigurerat rätt.
Därav lite desperation över att inte kunnat ta hjälp utav "manual", och så infaller storhelg och hur mycket support kan man förvänta sig av FS eller Com Hem tro!? :blink:

Ska titta närmare på länken du bifogat. Just nu är det kudden som hägrar... :yawn:

/ Cicci
Cicci

Inläggav Malou » lör 29 dec 2007, 13.22

Hej Cicci!

Varsegod :hug:
Jag har inte ens hittat något sådant på AV-programmet d v s ON-line hjälp.

Du behöver inte gå via ditt F-Secure för att komma åt Onlinehjälpen. Du kan besöka F-Secure Onlinehjälp direkt på deras hemsida (den bifogade länken jag gav).

Det enda som som syns vid start av programmet är det som är rödmarkerat. (klicka för förstoring)

Tyvärr så ser jag inte vad som står i den skärmdump som du bifogat (trots klick för större format) :cry:

MVH/Malou
Malou

Inläggav Cicci » lör 29 dec 2007, 18.58

Malou skrev:Du behöver inte gå via ditt F-Secure för att komma åt Onlinehjälpen. Du kan besöka F-Secure Onlinehjälp direkt på deras hemsida (den bifogade länken jag gav).

Tyvärr så ser jag inte vad som står i den skärmdump som du bifogat (trots klick för större format)

Hej Malou,
Jag har nu besökt FS-sidan och dess Online-hjälp. Tycker det är lite trist att inte kunna öppna respektive hjälpavsnitt inifrån mitt egna AV-skydd utan måste pendla mellan läsning Online och konfiguration av inställningarna. Jag ska i veckan som kommer kontakta ComHem-supporten och ta reda på omständigheter och dylikt...

Bilden som jag bifogat och som du inte kunde förstora var ju inte av stor vikt. Ville bara visa vad som fanns och jag förmodar att ni som har standardversion av F-Secure AV-skydd kanske skiljer sig lite på gränssnitt/utseende.
Detta är vad jag rödmarkerat : F-Secure Website- Virus Worldmap- ComHem support.

Tack Malou! :hug:

/ Cicci
Cicci

Nästa

Återgå till Skydds- och säkerhetsprogram