Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Antispyware.

Här kan du posta om du har frågor som inte passar in under rubrikerna ovan. Det kan t.ex. vara om brandväggar, antivirusprogram eller om vilket program man skall välja. Inga loggar skall postas här.

Antispyware.

Inläggav grimwag » ons 19 jul 2006, 19.12

Frågan är vilka program och kombination av program man skall välja! Har windows xp och är uppkopplad mot telia och har därför deras säkerhetsskydd med antivirus och brandvägg. Skall tydligen vara F-Security.
När säkerheten uppdataerades 2006 kunde jag inte längre använda AD Aware, med AD Aware watch.
Prövade under en tid SpyBot Search & Destroy 1.4, man jag tyckte jag inte hade någon koll! :shock
Nu testar jag Ashampo Antispyware med Ashampo Antispyware Guard. Jag har också installerat Ad Muncher, som är en trevlig upplevelse.
Vad är det optimala skyddet man kan ha på sin dator och vilka kombinationer är att föredra?
Vad använder ni själva? :)
grimwag

Inläggav plun » ons 19 jul 2006, 20.30

Hej

F-Secure dvs Telias säkerhetstjänst innehåller Adawares definitioner samt då Adwatch realtids funktionalitet. F-Secure köper det här från Lavasoft.
Därför måste man då avinstallera Adaware när F-Secure installeras.

Vad du behöver för skydd är lite hur ditt eget surfande ser ut samt om det är andra som använder burken.

Om man känner till riskerna så behöver du inte mer skydd. Allt ingår i Telias säkerhetstjänst.

Om man däremot har dålig koll på Internet så rekommenderar jag SiteAdvisor så ser man snabbt hur mycket skräpställen det finns.
:cry:

http://www.siteadvisor.com/

Sedan att man kan installera Ewido som extra manuell koll/sopkvast.
http://www.ewido.net/en/download/

I övrigt hittar du massor med tips i olika inlägg i forumet.

:roll:
Användarvisningsbild
plun

Inläggav grimwag » ons 19 jul 2006, 21.12

Tack för snabbt svar! :)
Har siteadvisor installerat och den ger varningar.
Jag behöver alltså inte Ashampoo Antispyware?
grimwag

Inläggav plun » ons 19 jul 2006, 21.18

Hej

F-Secures skydd får bra resultat i varenda test, det här är mer hur du är som användare dvs laddar ner okända filer etc, klickar på reklambanners på okända sidor, godkänner ActviveX instalaltioner på okända sidor osv osv.

En massa skydd ger ingen säkerhet egentligen om man "vimsar" bort sig på Internet.

Jag skulle inte välja Ashampoo däremot skulle jag välja Ewido som extra manuell städgumma dvs inte betala för skyddet.
Har du betalt för Ashampoo och att det inte stör F-Secure är det inga problem, inget etablerat skydd iaf.

Du betalar ju en massa för Telias säkerhetstjänst dvs F-Secure som är mycket bra.

Användarvisningsbild
plun

Inläggav grimwag » ons 19 jul 2006, 21.35

Tack!
Nej, jag är ganska försiktig även om jag surfar runt mycket. Jag har inte betalt för Ashampoo-testar bara.
Läste i något annat forum att Eiwo var resurskrävande!? Men Eiwo är väl en sharware? :shock
grimwag

Inläggav plun » ons 19 jul 2006, 21.46

grimwag skrev:Tack!
Nej, jag är ganska försiktig även om jag surfar runt mycket. Jag har inte betalt för Ashampoo-testar bara.
Läste i något annat forum att Eiwo var resurskrävande!? Men Eiwo är väl en sharware? :shock

Hej

Det viktiga är att man inte blir rädd för Internet dvs det viktiga är att man är medveten om riskerna. Tex att kolla alla progam man tänker installer hos tex Download.com finns inte programmet där så är det med alla sannolikhet något supekt.....

Ewido heter det.... Jag skulle byta till det. Det är inte resurskrävande.

http://www.ewido.net/en/download/

Nu får man 30 dagar gratis, efter 30 dagar så funkar uppdateringarna manuellt samt att man manuellt får skanna, men det räcker ju när du har F-Secure som "huvudskydd".

Skulle "shielden/guarden" bråka med F-Secure så slår du bara av den inne i Ewido inställningar.

Happy surfing !

Användarvisningsbild
plun

Återgå till Skydds- och säkerhetsprogram