Hem | Forum | Chatt | Om webbplatsen | Kontakta oss

Systemåterställning.

Här kan du posta frågor om Windows NT-baserade operativsystem. Ta här upp saker som är direkt Windows-relaterade. Dit räknas utöver systemfrågor diskussioner kring t.ex. Internet Explorer.

Systemåterställning.

Inläggav Kird » mån 05 mar 2007, 16.35

Hej!

För c:a två veckor sedan omformaterade jag datorn. Allt fungerar bra + lite bättre i vissa avseenden. Nu testar jag systemåterställning och det funkar inte. SVAR; datorn kan inte återställas till vald tidpunkt=inga ändringar har gjorts. Vad 17:on är fel? Någon som känner igen detta? Finns det något programtillägg(eller rep.program) att ladda hem för att korrigera detta fel så att systemåterställning fungerar? Har kollat i egenskaper för systemåterställning men inte hittat något "onormalt". Har: Windows XP SP2(OEM) recover-cd men vill helst inte gå igenom proceduren en gång till.

Har omformaterat tidigare 3-4ggr. och då har inte detta problem uppstått.

Mvh
Kird
Kird
Premium-medlem

Inläggav Malou » tis 06 mar 2007, 13.14

Hej Kird :)

Ber om ursäkt för det sena svaret :wink:

Då du försöker att göra en systemåterställning få du då eventuellt upp en tom/blank meny?
Har du kontrollerat så att systemåterställningen är aktiverad?

Hittade lite övrig information hos Microsoft. Vet inte om detta kan vara dig till någon hjälp.

Starta Systemåterställning från Kommandotolken i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/304449/

Återställa operativsystemet till ett tidigare tillstånd i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/306084/sv

Aktivera och inaktivera Systemåterställning i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/310405/sv

MVH/Malou
Malou

Inläggav Kird » ons 07 mar 2007, 17.04

Hej Malou!

Tack så länge! Jag skall kolla i helgen.

Mvh
Kird
Kird
Premium-medlem

Inläggav Malou » ons 07 mar 2007, 17.05

Hej Kird!

Varsegod :wink:

MVH/Malou
Malou

Inläggav Kird » mån 12 mar 2007, 13.59

Hej Malou!
Nu gick hela helgen åt till att testa systemåterställning. Programmet har skapat återställningspunkter fr.o.m. omformateringen men ingen punkt har gått att återställa. Jag har testat 4-5st. men svaret har blivit att:"inga ändringar har gjorts - systemet kunde inte återställa till vald tidpunkt". Testade även kommandotolken enligt din länk. Funkade inte. Efter några timmars tankemöda kom jag på att du brukar rekommendera(vid borttagning av elakheter - när systemet är rent) att inaktivera systemåterställning och sedan starta om.
Alltså: så här gick jag tillväga; inaktivera syst.åt.st. > starta om > aktivera syst.åt.st. > starta om > skapa egen syst.åt.st.punkt > starta om.
Väntade c:a 2tim. och installerade ett tillförlitligt program. Därefter återställde jag datorn till min egen "punkt" och senare(efter omstart) till programinstallationspunkten, för att kolla om syst.åt.st. fungerade. Det fungerade!!
Vilken "skruv" var lös - hos mig eller datorn? Tycker inte om när felet är hemligt då man inte kan komma åt det vid ett annat tillfälle.
Det är tur att Forumen(t) finns annars vet i 17:on hur man skulle klara den binära "världen"!

Mvh
Kird
Kird
Premium-medlem

Inläggav Malou » mån 12 mar 2007, 14.44

Hej Kird :)

Det här är ju helt underbart att få höra att du äntligen fått ordning på ditt problem.
Vilket arbete du har lagt ner. Enastående måste jag säga.
:blue:

Efter några timmars tankemöda kom jag på att du brukar rekommendera(vid borttagning av elakheter - när systemet är rent) att inaktivera systemåterställning och sedan starta om.
Alltså: så här gick jag tillväga; inaktivera syst.åt.st. > starta om > aktivera syst.åt.st. > starta om > skapa egen syst.åt.st.punkt > starta om.

Det stämmer alldeles utmärkt att jag brukar rekommendera denna procedur då jag ser/vet att det ligger skräp i restore-mappen efter det att då systemet är rent från otyg.
Hade inte en tanke på att denna procedur/metod skulle kunna hjälpa dig med ditt problem ang systemåterställning. Visserligen hade jag mina småfunderingar på om detta skulle kunna hjälpa dig men ville avvakta lite grann och ta till denna metod som en sista utväg.
Lägger med proceduren här nedan till dig om du skulle behöva använda dig av den igen vid något tillfälle.

Så här inaktiverar/stänger du Systemåterställning:
1. Klicka på Start, högerklicka på Den här datorn och klicka på Egenskaper.
2. Klicka på fliken Systemåterställning.
3. Markera kryssrutan Inaktivera Systemåterställning eller Inaktivera Systemåterställning på alla enheter och klicka på OK.
4. Klicka på Ja när du tillfrågas om du vill inaktivera Systemåterställning.

=> Starta Om datorn:

Aktiverar Systemåterställning igen:
1. Klicka på Start, högerklicka på Den här datorn och klicka på Egenskaper.
2. Klicka på fliken Systemåterställning.
3. Avmarkera kryssrutan Inaktivera Systemåterställning eller Inaktivera Systemåterställning på alla enheter och klicka på OK.

Vilken "skruv" var lös - hos mig eller datorn? Tycker inte om när felet är hemligt då man inte kan komma åt det vid ett annat tillfälle.

Tror nog mer att det var datorn som hade en liten "skruv" lös här :wink:
Kan hålla med dig i det du säger då denna typ av fel uppstår. Men datorer är datorer.

MVH/Malou

2008-03-06:
Tråden är nu låst eftersom problemet verkar vara löst
Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta
Hansen eller Malou eller Mickilina
Malou

Återgå till Windows 7, Vista, 2003, XP och 2000